Skip to content Skip to footer

‘Bedroevend hoeveel fouten worden gemaakt in de uitvoering van slachtofferrechten’

“Er komen steeds meer slachtofferrechten, maar het is bedroevend hoeveel fouten er nog in de uitvoering worden gemaakt. De meest basale dingen, zoals de informatievoorziening, zijn nog steeds niet goed geregeld. Wij lopen con-ti-nu tegen zoveel schrijnende voorbeelden aan, dat moet echt veranderen. Slachtoffers worden niet over een zitting geïnformeerd, krijgen brieven met tegenstrijdige informatie. Je moet eindeloos om processtukken vragen en als je ze krijgt, dan veel te laat. Slachtoffers worden gevraagd vanwege corona niet naar de zitting te komen, maar we moeten vervolgens zelf achter de uitspraak aan. Het komt voor dat het al op AD.nl staat en wij nog niks weten. Mail het dan gewoon meteen. Corona heeft trouwens ook voordelen: slachtoffers en nabestaanden kunnen nu op afstand via een camera de zaak volgen, iets wat daarvoor vaak moeilijk lag. Wat ik ook onbestaanbaar vind, is dat slachtoffers en nabestaanden nog steeds geen eigen plaats in de rechtszaal hebben. Het is elke zitting weer afwachten welke plek de rechter ons toewijst: voor- of achterin de zaal, op de publieke tribune? De positie van het slachtoffer wordt bij de Rechtspraak en het Openbaar Ministerie nog te vaak als aanhangsel gezien. Slachtofferhulp Nederland strijdt gelukkig ook voor verbetering, we vullen elkaar goed aan. Afgelopen jaar bij het proces van de Utrechtse tramaanslag mochten de casemanagers van Slachtofferhulp Nederland eerst niet mee in de rechtszaal. Ik ben daar direct op losgegaan. Het is eigenlijk van de zotte dat we zo moeten strijden voor iemand die het slachtoffer kan opvangen en ondersteunen. Slachtofferhulp Nederland is echt een steun in het gehele proces. Ik richt me op de juridische kant van de zaak, zij richten zich meer op de emotionele kant. Dat werkt ultiem.’’

Sébas Diekstra, advocaat

Bron: Jaarverslag Slachtofferhulp Nederland